2013年5月25日土曜日

ホイールの設計

以前CNC加工機を導入してからかなり日数が経過してしまいましたが,足回りの設計を行いながら少しずつテスト加工を繰り返していました.

結局ホイールとしては以下のようなもので落ち着きそうです.ポイントは,dNanoのタイヤDNT001-10を少し伸ばして装着できるように直径を10mmとしたこと,ホイールにベアリングを埋め込みシャフトを回転させないようにしたことでしょうか.前者については,昨年まではタイヤ径とほぼ等しい直径9.2mmだったのですが,この場合ちょっとスカスカになりがちだったので今年は10mm径としました.昨年までは加工の問題もあってホイール径が制限されていましたが,この点今年は自由に設定できます.また,後者のベアリング埋め込みについては中グリ加工が必要なので加工機のおかげで実現できます.なお,ベアリングはミネベアの内径1mm,外径3mmのミニチュアボールベアリングL-310を使います.

5 件のコメント:

Green さんのコメント...

Hi, Kojima.
Do you plan to fit 2 L310 ball bearings into the bore of your customized wheel? Just wondering I saw L310 is a open(not shield) ball bearing, will there be a problem for against dust? How do you plan to secure the wheel along with these 2 ball bearings to your motor mount? Too many question, hope it will not be a burden for you to answer.

kojima さんのコメント...

Yes, I will use two L310 bearings. One side of L310 is open and the other side is a shield-type (but not completely shielded). So, I can reduce the dust problem by putting a open-side of a bearing on the open-side of another bearing.

> How do you plan to secure the wheel along with these 2 ball bearings to your motor mount?
Sorry, I can't catch what you mean. Anyway, I will post some articles regarding to the gear, the motor mount, etc.

Green Ye さんのコメント...

Thanks for your quick response. What I meant for secure the wheel was how do you attached the shaft to the ball bearing? such as glue the shaft into inner race or find some super tiny washer/shim to hold the inner race so you can use a screw as shaft to lock the ball bearing by using locker nuts to lock the other end. I just feel it's really hard to buy such a shim to fit inner race without touch outer race on a 3x1x1 ball bearing. I will looking forward to see you post the article about your motor mount.

Peter Harrison さんのコメント...

Or do you just glue the bearing outer races into the wheel hub?

kojima さんのコメント...

I want to avoid using glue, if possible. I'm planning to just press the bearing into the wheel hub. To do so, the diameter of wheel hub should be slightly smaller than that of outer race of the bearing.

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